Sabtu, 10 Disember 2011

KEBAIKAN TELUR DALAM AMALAN PEMAKANAN

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNhiuO19bGqi8usrDlD8vygprt8qcyXgcLxH_13kREpXQv0QZo7KIkdvKQRA
Salam Sejahtera... Rakyat Malaysia mencatat tertinggi dalam pengambilan telur. Hari ini saya ingin kongsikan kepada semua pembaca tentang kebaikan dan khasiat telur dalam diet pemakanan kita. Saya senaraikan 10 kebaikan pengambilan telur, namun pengambilan telur yang banyak juga memberikan kesan buruk kepada individu. Jadi bersederhana dalam semua perkara kerana berlebihan akan mewujudkan kesan yang tidak baik. Di dalam islam, kita sememangnya dituntut bersederhana.

10 KEBAIKAN TELUR TERHADAP KESIHATAN MANUSIA

1. Telur amat baik untuk mata. Menurut satu kajian, pengambilan telur dalam sehari boleh mencegah mascular degeneraton disebabkan kandungan karotenoid, khususnya Lutein dan Zeaxanthin. Kedua-dua nutrien ini amat baik untuk badan kita dan sumber mudah daripada telur berbanding sumber lain.

2. Dalam kajian yang lain, para penyelidik mendapati bahawa individu yang makan telur setiap hari mengurangkan risiko katarak, ini juga kerana Lutein dan Zeaxanthin dalam telur.

3. Sebiji telur mengandungi 6 gram protein berkualiti tinggi dan mengandungi 9 asid amino.

4. Menurut kajian oleh Pusat Pengajian Kesihatan Awam Harvard, tiada hubungan yang signifikan antara pengambilan telur dan penyakit jantung. Malah, menurut satu kajian, penggunaan telur tetap boleh membantu mencegah darah beku, strok dan serangan jantung.

5. Telur adalah sumber yang baik untuk menghasilkan choline. Satu kuning telur mempunyai kira-kira 300 mikrogram choline. Choline adalah nutrien penting yang membantu mengawal otak, sistem saraf dan sistem kardiovaskular.

6. Ia mengandungi lemak yang baik (tidak tepu). Satu telur mengandungi hanya 5 gram lemak dan hanya 1.5 gram yang tepu lemak.

7. Penyelidikan baru menunjukkan bahawa, bertentangan dengan kepercayaan sebelumnya, penggunaan sederhana telur tidak mempunyai kesan negatif terhadap kolesterol. Malah, kajian baru-baru ini telah menunjukkan bahawa penggunaan tetap dua biji telur setiap hari tidak menjejaskan profil lipid seseorang.

8. Telur adalah salah satu-satunya makanan yang mengandungi Vitamin D yang wujud secara semula jadi.

9. Telur boleh mencegah kanser payudara. Dalam satu kajian, wanita yang mengamalkan sekurang-kurangnya 6 biji telur seminggu mengurangkan risiko kanser payudara sebanyak 44%.

10. Telur menggalakkan pertumbuhan rambut dan kuku yang sihat kerana kandungan sulfur yang tinggi dan pelbagai vitamin dan mineral. Ramai orang mendapati rambut mereka berkembang lebih cepat selepas menambah telur dalam diet mereka, lebih-lebih lagi jika mereka sebelum ini kekurangan makanan yang mengandungi sulfur atau B12.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan