Ahad, 23 Oktober 2011

MEMBASMI AEDES DAN DENGGI BERMULA DARI SETIAP RUMAH

http://cikidong.com/blogs/wp-content/uploads/2011/01/dengstat2011.jpg


Salam Sejahtera...Musim hujan telah mula melanda Semenanjung Malaysia khususnya di Bahagian Pantai Barat. Dalam aspek ilmu geografi, kesan ini akibat fenomena peralihan Monsun. Hujan yang turun adalah rahmat dari Allah SWT kepada mahkluk di muka bumi ini.  Apa yang nak dikongsikan adalah pembiakan nyamuk aedes di kawasan persekitaran rumah kita. Umum mengetahui nyamuk aedes adalah pembawa virus denggi. Statistik yang dilapurkan oleh  Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan peningkatan terhadap bilangan kes deman denggi dan kematian yang berpunca dari denggi. Ingatlah sebelum kena!! tiada ubat yang khusus untuk menyembuhkan demam denggi di masa kini.

Setiap dari kita mempunyai peranan untuk membasmi nyamuk aedes dan demam denggi. Ungkapan keramat ini perlu kita jadikan panduan " Mencegah Lebih Baik Dari Merawat". Langkah dan tindakan pencegahan telah dilakukan oleh kerajaan dan ianya perlu disambut baik dan dilaksanakan oleh masyarakat. Iklan membasmi demam denggi yang disiarkan di TV baru-baru ini mesti dijadikan iktibar dan pengajaran kepada diri kita. Lakukan langkah-langkah pembasmian nyamuk aedes yang umumnya telah diketahui.

Sebagai tambahan, ingin saya kongsikan kepada semua satu kaedah mengurangkan populasi nyamuk aedes. Satu kaedah yang mudah (DIY) dan tidak perlu memikirkan kos untuk membuatnya (Rujuk Gambar).

1. Potong satu botol plastik (dibahagikan kepada 2 bahagian), simpan bahagian atasnya. 

2. Ambil bahagian bawah botol. Larutkan gula perang dalam air panas. Biarkan ia sejuk pada suhu bilik.

3. Tambahkan yis. Dengan ini akan menghasilkan Karbon Dioksida (bertujuan menarik perhatian nyamuk-nyamuk).

4. Balut botol dengan sehelai kain atau kertas gelap dan masukkan bahagian atas botol secara menyongsang seperti sebuah corong. Letakkannya di satu sudut di rumah anda.

5. Dalam masa 2 minggu anda akan terkejut dengan jumlah nyamuk-nyamuk yang telah dibunuh.

Selamat Mencuba.

https://lh3.googleusercontent.com/-qPzh8yCi0yw/TqQOME4mXWI/AAAAAAAACKQ/a1rZf2KZOtM/s500/image002.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-K-SL1az0sIo/TqQN_3EHf7I/AAAAAAAACKM/kCvyj6GjcG8/s500/image003.jpg

Tiada ulasan:

Catat Ulasan