Jumaat, 27 Julai 2012

MURAHKAN SENYUMAN PASTI UNTUNG BESAR


Salam Sejahtera... Pengunjung blog yang dihargai,
Junjungan besar Nabi Muhammad SAW telah menyatakan dan turut dipanjangkan dalam hadis-hadis sahih  "Senyum itu umpama sedekah".

Adakah anda tahu bahawa majoriti kanak-kanak ketawa sehingga 400 kali sehari berbanding dengan orang dewasa yang hanya ketawa 15-20 kali sehari. Samada anda tersenyum simpul, ketawa atau tergelak-gelak, Adakah anda tahu ada sedozen manfaat yang baik:
  1. Meningkatkan antibodi dalam air liur yang melawan jangkitan pernafasan.
  2. Merembeskan enzim yang melindungi perut daripada pembentukan ulser.
  3. mengerakkan otot abdomen.
  4. Melegakan otot seluruh badan.
  5. Membantu mengurangkan gejala sakit saraf dan sakit sendi.
  6. Perubahan perspektif.
  7. Mempunyai manfaat yang positif kepada fungsi mental.
  8. Mengurangkan tekanan darah dan kadar jantung.
  9. Membantu badan melawan jangkitan.
  10. Membebaskan endorfin yang memberikan kelegaan kesakitan semula jadi.
  11. Membantu langkah nutrien dan oksigen kepada tisu badan.
  12. Menjadikan anda rasa baik!
10 Perkara Utama yang dinyatakan dari kajian Dr Wilson & Mark Stibich, Ph.D.

1. Tersenyum Menjadikan kami menarik
Kami telah mengumpulkan orang dengan membuat aksi seperti seperti mengerut dahi, mimik muka dan tersenyum. Terdapat satu faktor tarikan kepada kami iaitu orang yang tersenyum dan tidak tertarik kepada yang tidak tersenyum.. 

2. Tersenyum Mengubah Mood kami.
Cubalah anda membuat senyuman. kemungkinan ada peluang yang bai,k mood anda akan berubah menjadi lebih baik. Tersenyum boleh menipu badan ke dalam dan membantu anda mengubah mood anda.

3. Tersenyum Boleh Memanipulas/Pemboleh Ubah.
Apabila seseorang tersenyum, mereka mampu menukarkan suasana kumpulan, mengubah mood orang lain dan membuat perkara yang lebih bahagia. Seseorang tersenyum membawa kebahagiaan dengan mereka. Sekiranya anda tersenyum banyak dan anda akan menarik lebih ramai orang kepada anda.

4. Tersenyum Melegakan Tekanan
Tekanan benar-benar dapat menunjukkan ke muka kami. Tersenyum membantu untuk menghalang kita dari melihat letih, dipakai dan kagum. Apabila anda tertekan, mengambil masa untuk memakai senyuman. Tekanan harus dikurangkan dan anda akan menjadi lebih berupaya untuk mengambil tindakan.

5. Tersenyum Meningkatkan Sistem Imunisasi Anda
Tersenyum membantu sistem imun bekerja lebih baik. Apabila anda senyum, fungsi imun meningkatkan mungkin kerana anda lebih tenang. Mencegah selesema dan selesema dengan tersenyum.

6. Tersenyum Merendahkan Tekanan Darah Anda
Apabila anda senyum, terdapat pengurangan diukur tekanan darah anda. Mencubanya jika anda mempunyai monitor tekanan darah di rumah. Duduk untuk beberapa minit, mengambil bacaan. Kemudian tersenyum selama satu minit dan mengambil bacaan lain ketika masih tersenyum. Adakah anda sedar perbezaan?

7. Senyum Umpama Penawar
Kajian telah menunjukkan bahawa tersenyum siaran endorfin, penahan sakit semula jadi dan serotonin. Bersama-sama, ketiga-tiga membuat kita rasa sihat. Tersenyum adalah sejenis ubat semula jadi.

8. Senyum Membersih muka dan Membuat anda kelihatan lebih muda
Otot-otot yang kita gunakan tersenyum mengangkat muka, membuat seseorang kelihatan lebih muda. Jangan pergi untuk facelift, cuba tersenyum jalan anda melalui hari - anda akan kelihatan lebih muda dan berasa lebih baik.

9. Senyum Menjadikan Anda seolah-olah berjaya
Orang yang tersenyum kelihatan lebih yakin, lebih cenderung untuk dinaikkan pangkat, dan lebih mungkin akan didekati. Buatlah senyuman pada mesyuarat dan pelantikan dan orang akan bertindak balas kepada anda berbeza.

10. Sersenyum Membantu anda kekal positif
Cuba ujian ini: Smile. Sekarang cuba untuk berfikir sesuatu yang negatif tanpa kehilangan senyuman. Adalah sukar. Apabila kita tersenyum, badan kita akan menghantar mesej lain kami bahawa "Hidup adalah Baik!" Jauhi daripada kemurungan, tekanan dan bimbang dengan tersenyum. Dalam buku mereka Anda tidak Mampu Mewah Pemikiran Negatif, John Roger dan Peter McWilliams ingat kisah seorang pesakit yang didiagnosis tenat, diberikan enam bulan untuk hidup, dengan peluang satu-dalam-500 pemulihan.

Dia dapat melihat bahawa kebimbangan, kemurungan dan kemarahan dalam hidupnya menyumbang kepada, dan mungkin membantu sebab, penyakit beliau. Dia tertanya-tanya, "Jika penyakit yang boleh disebabkan oleh negatif, kesejahteraan boleh dicipta oleh kepositifan?" (Petikan dari buku ini.)

Apa yang pesakit lakukan adalah menonton filem komedi, mendengar cerita-cerita lucu, dia bertanya kepada rakannya untuk memberitahu dia dan dia, hanya ketawa dan ketawa. Rakannya adalah seorang pesakit kronik iaitu tidak boleh tidur. Beliau mendapati ketawa boleh melegakan kesakitan selama beberapa jam, dan dia dapat tidur selepas itu.

Ya, memang benar: Ketawa adalah ubat yang terbaik untuk hidup anda yang lebih baik.

Petikan dari Email dan diterjemah saya sendiri dengan bantuan e-kamus & google translator. Sekiranya ada petikan yang kurang difahami mohon dimaaafkan, kerana ubi kayu lebih banyak saya makan dari ubi kentang. Memartabatkan Bahasa Melayu, Memperkasakan Bahasa English.

1 ulasan:

  1. Info yang bagus dan terjemahan yang sempurna.. Ubi kayu kalau kena cara masaknya memang sedap walaupun kadangkala ada terkena sedikit pahitnya. Apa bolih buat sekarang ni kentang lebih mudah diperolehi berbanding ubikayu terpaksalah ditelan jugak walaupun dah rasa kelat ditekak...:)

    BalasPadam