Rabu, 15 Jun 2011

JANGAN BIARKAN DIRI ANDA MANGSA PENIPUAN SETERUSNYA

https://lh6.googleusercontent.com/-Sgqs2hmKAmE/TfikicnMozI/AAAAAAAABes/zE2Jw_ljKmc/s512/image001.jpg
Lokasi Bengkel yang tidak jauh dari Bulatan Mambau
Top of Form
Artikel ini telah disyorkan oleh seorang Ahli Ronda SRS. Asalnya berbahasa Inggeris dan telah diterjemah kepada Bahasa Melayu. Artikel dimuatkan kerana lokasi kejadian dan bengkel berdekatan dengan Taman Angsamas. Berikut nya adalah luahan mangsa:-

Hai semua (terutamanya bagi mereka yang banyak menggunakan lebuh raya utara selatan), Ini ialah kisah acara benar. Ia berlaku kepada kawan saya bernama Alvin. Alvin memandu dari Johor Baharu ke Selayang, KL kerana urusan perniagaan. Pada jam 12:30 pagi, bertarikh 29 April 2011, kereta Toyota miliknya mengalami kepanasan enjin yang melampau di KM 269.9 iaitu sebelum susur keluar ke Bandar Seremban.

Alvin telah memberhentikan keretanya di laluan kecemasan untuk membolehkan enjin kereta miliknya kembali sejuk dan berharap dapat meneruskan perjalanannya. Alvin juga membuat tindakan yang boleh dilakukan bagi membolehkan injin keretanya sejuk dengan menambah air dan berehat seketika.

Di lokasi yang sama, Alvin telah didatangi satu trak tunda dan menawarkan bantuan. Pemandunya berbangsa India dan memakai jaket yang merujuk kepada nama Bengkel Kereta milik seorang bangsa cina. Pemandu trak tunda memberitahu Alvin kos anggaran untuk pembaikan termasuk kos tunda lebih kurang RM200. Setelah mencapai persetujuan, kereta Alvin telah ditunda ke sebuah bengkel di Mambau, Seremban.

Setelah sampai di bengkel yang dibawa oleh pemandu trak tunda, saya lihat bengkel itu dikendalikan oleh sekumpulan berbangsa India (Ini tidak bermakna saya menuduh mereka kerana saya juga mempunyai rakan berbangsa India yang baik). Pemilik bengkel tersebut telah memberikan sebut harga lebih kurang RM 300 untuk membaiki kerosakan kereta Alvin. Seterus menyuruh pekerjanya memulakan pembaikan dan memeriksa gasket injin. Pemilik bengkel tersebutl memaklumkan kepada Alvin untuk datang kembali pada esok hari. Tanpa banyak pilihan Alvin meninggalkan bengkel tersebut dan menginap di hotel yang berdekatan.

Pada keesokan harinya, Alvin telah kembali ke bengkel untuk melihat perkembangan tentang keretanya yang dibaiki. Di situ Alvin terpaksa menunggu kerana keretanya belum siap dibaiki lagi. Di masa yang sama, seorang lelaki berbangsa cina pertengahan umur bersama keluarganya juga sedang menunggu kereta miliknya disiapkan.  

Bermulalah perkara yang diketahui oleh mereka yang tidak betul dan seterusnya membuat laporan di Balai Polis berdekatan. Lelaki cina itu dicaj sebanyak RM2800 bagi pembaikan keretanya yang mempunyai masalah kepanasan enjin melampau manakala Alvin  dicaj RM3939.00. Setelah selesai membuat bayaran dia terus memandu menghala ke Kuala Lumpur. Tiba-tiba dipertengahan jalan ke KL kereta Alvin sekali lagi mengalami pemanasan enjin.

Baca Seterusnya di sini untuk artikel penuh serta menilai dan mencari kebenarannya.

2 ulasan:

  1. Saya tertarik dengan ayat terakhir yg tak diterjemahkan...:)
    Untuk mengurangkan gejala ini bukan setakat berhati-hati sahaja,
    Pihak berkuasa perlu bersikap mulus dlm menjlnkan tugas,bak kata
    Karam s/walia kalau kucing dh tak ada taring tikus akan berlari-lari.
    Dan akan terus berlari-lari sambil membalut taring kucing dgn 'RM'.

    BalasPadam
  2. Saja tidak terjemah kerana tak mahu prejudis....

    BalasPadam